Travelikum

Utazás, mint hivatás? - A turisztikai szektor legnépszerűbb állásai

2020. augusztus 12. - Travelikum

Folyamatosan úton lenni? Megismerni a különböző kultúrákat és közben még pénzt is keresni? Míg sok embernek az utazás szeretete többnapos évenkénti nyaralásban, esetleges külföldi hosszú hétvégékben merül ki, a turizmus egyes dolgozóinak az országok közötti folyamatos utazgatás hozza a mindennapi betevőt. Megmutatjuk melyek a turisztikai szektor legnépszerűbb állásai és milyen kritériumoknak kell megfelelni, ha valaki egy ilyen munka végzésével venné nyakába a világot.pexels-porapak-apichodilok-346885.jpg

Forrás: https://www.pexels.com/hu-hu/foto/eg-fokusz-fokuszal-fold-346885/

Ismerős az érzés, amikor hazaérsz a régen várt nyaralásból és már mennél is tovább a következőre? Kevesen tehetik meg, hogy felelősség nélkül utazgassanak, de ha a munkád írja elő, hogy egyik úticélt rögtön kövesse egy másik, akkor a havi betevő megkeresése közben is bejárhatod a világot! Legyen szó idegenvezetőkről, légiutas-kísérőkről, utazó újságírókról vagy a hatalmas óceánjárók személyzetéről, az alábbi foglalkozások mindegyike lehetővé teszi, hogy bárki kielégítse a világjárás iránti vágyát miközben a pénztárcája sem marad üresen.

giphy_2.gif

Forrás: https://giphy.com/gifs/world-travel-city-t6conLiC13yyaqgijR

Mindenki utánam – az idegenvezetők

Az idegenvezetői munka mind szellemi, mind fizikai értelemben véve megerőltető, hiszen egy jó kísérő olyan kompetenciával és készségekkel rendelkezik, amelyek segítségével a legváratlanabb helyzeteket is azonnal képes megoldani. Legyen szó balesetet szenvedő vagy elveszett utasokról, elmaradó programokról, esetleges nyelvi nehézségek áthidalásáról, egy jó idegenvezető mindenben segítségére van az utazóknak. Az emberekkel való munka jelenti egyszerre a szakma nehézségét és szépségét is. Cserébe persze ő maga is folyamatosan kirándul. Egzotikus országokat jár be, gyönyörű tengerpartokon pihen és különleges hajóutakon vesz részt, miközben érdekesebbnél érdekesebb információkkal szórakoztatja a vele tartó utasokat. 

A Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége szerint az aktív kísérők száma hazánkban az ötezer főhöz közelít.[1] A jelenlegi vírushelyzet, a turizmus aktív szereplőjeként az idegenvezetőket is nehéz helyzetbe hozta. A Magyar Turisztikai Ügynökség az idei nyáron inkább országon belüli utazásra buzdítja a nyaralni vágyókat, ami a belföldi idegenvezető szolgáltatások nagyobb mértékű igénybevételét feltételezi. A Kisfaludy2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt.-vel közösen létrehozott pályázat a vidéki idegenvezetők pályamegtartását segíti egy egyszeri vissza nem térítendő támogatással. A pályázati anyagokat augusztus 7.-ig lehetett benyújtani, a támogatás pedig még idén folyósításra kerül. [2]

stewardess.gif

Forrás: https://giphy.com/gifs/safe-safety-click-BouwBuyFhQwlQYBvmG

Felhők felett – a légiutaskísérők

Szinte nincs olyan utazni imádó fiatal, akinek ne fordult volna meg a fejében, legalább egyszer, hogy légiutas-kísérőként helyezkedjen el. A repülés élménye mellett a kísérőket inkább az úticélok vonzzák, ahol két felszállás között akár több szabadnap is eltölthető a légitársaság biztosította szállodákban. Ezek alapján légiutas-kísérőnek lenni igazi álommunkának tűnhet, a felelősség viszont itt is hatalmas. Bármelyik pillanatban történhet olyan, amikor nincs helye a tétlenkedésnek, és gyors cselekvés szükséges. Ilyen, ha valaki rosszul van, epilepsziás rohamot kap vagy egyszerűen bepánikol a repüléstől. A légiutas-kísérők feladata, hogy felismerjék, jól beazonosítsák, hogy éppen mivel állnak szemben és annak megfelelően nyújtsanak elsősegélyt, vagy ha kell, újraélesztést végezzenek.[3]

Ahhoz, hogy valaki egyáltalán légiutaskísérőként dolgozhasson, egy sor hihetetlenül szigorú elvárásnak kell megfelelnie. Alapkövetelménynek számít egy bizonyos magasság, haj- és körömhossz, valamint úszni tudás. Ezek talán nem is annyira meglepőek, viszont egyes légitársaságoknál további követelmény kezdők esetén a szingliség, túlélési készség egy dzsungeles landolás esetén, vagy a Kung fú tudás egy esetleges kötekedő utassal szemben.[4]

5 ország, ahova el kell jutnod – az utazóriporter

Ha népszerűségi sorrendben írtunk volna a turizmus legfelkapottabb munkáiról, biztosan az utazós újságíró kerül az első helyre. Egy munka, ahol konkrétan azért fizetnek, hogy világot láss, hoteleket, programokat és helyi ételeket próbálj ki, majd a végén megírd ezekről a véleményed. Kétféle módon lehet valakiből utazóriporter. Az első és talán egyszerűbb módja, ha egy adott médiumnál újságíróként küldenek cikket írni egy-egy helyre, ami aztán rendszeressé válik. A nehezebb verzió, amikor valaki bloggerként kezdi, hiszen így az elején még saját magának kell kifizetnie az utazási költségeit és csak az oldal bizonyos népszerűségi szintjénél kezdenek megjelenni a reklámért fizető turisztikai helyek. Egy utazós blog mellett érdemes lehet elküldeni az elkészült anyagokat különböző helyi lapoknak, utazással foglalkozó médiumoknak, akik később rendszeres megbízásokat adhatnak és ezzel együtt fizetik az útiköltségeket is.

offthepath.jpg

Forrás: https://www.traveldudes.org/travelblog/7-instagram-tips-travel-bloggers

Munka a nyílt vízen – az óceánjárók személyzete

A turisztikai szektoron belül kétségkívül az óceánjárókon betöltött pozíciók osztják meg leginkább a munkavállalókat. A vélemények két irányba hajlanak. A hajókon dolgozó és mellette blogot vezető emberek vagy nagyon szeretik ezt az életmódot és rendszeresen visszajárnak, vagy kifejezetten rossz élményként élték meg és sosem mennek többet óceánjárók közelébe. A motiváció itt sem más, mint a másik három felsorolt munka esetében: sok pénzt keresni és közben világot látni. A nehézségek itt viszont hamarabb jelentkeznek, mivel az óceánjárókon szigorú hierarchia uralkodik és nem könnyű előre lépni. A legtöbb magyar fiatal konyhán vagy felszolgálóként dolgozik, esetleg fotósként kerül a hajókra. Egy körülbelül két négyzetméteres szobán osztozkodnak hónapokon keresztül egy előre kijelölt lakótárssal, valamint a felszálláskor aláírnak egy szerződést, miszerint az első pár hónapban nincs szabadnapjuk. Ez alapján ugyan érhető, ha sokan negatívan emlékeznek a hajókon eltöltött időre, mégis felmerül a kérdés: akkor miért választja ennyi fiatal ezt az életformát?

A munkaórák közötti szünetekben természetesen a dolgozók is pihenhetnek és várost nézhetnek azokon a helyeken, ahol kikötnek a hajók. Sőt, egy hosszabb szerződés alatt, akár havonta visszatérnek ugyanazokra a helyekre, így lehetőségük adódik többször is körbejárni a különleges helyszíneket. Az egzotikus úticélok mellett pedig a fizetés nagysága a fő vonzó tényező. Mivel a hajón nincsenek plusz kiadások, lehetőség adódik rövid időn belül, nagyobb összeg összegyűjtésére is. [5]

giphy_1_3.gif

Forrás: https://giphy.com/gifs/cruise-ship-pirates-life-for-me-uvxpNIlDUS5Ms

 

 

 

[1] https://infostart.hu/belfold/2020/08/08/remenytelen-helyzetben-tobb-ezer-idegenvezeto

[2] https://turizmus.com/szabalyozas-orszagmarketing/akar-egymillio-forintra-palyazhatnak-a-videki-idegenvezetok-1170711

[3] https://24.hu/elet-stilus/2019/06/06/munka-a-felhok-felett-a-legiutas-kiserok-vilaga/

[4] https://brightside.me/wonder-curiosities/15-proofs-that-very-few-people-can-actually-work-as-a-stewardess-375010/

[5] https://utazomajom.hu/hajo-vege-elet-egy-oceanjaron/

A bejegyzés trackback címe:

https://travelikum.blog.hu/api/trackback/id/tr8716132336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása