Nagyon úgy tűnik, hogy a tankönyvek versenytársra találtak a turisztikai attrakciók személyében. Manapság egyre több hazai és nemzetközi példát lehet látni arra, hogy bizonyos látványosságok lehetővé teszik, hogy a gyermekek „saját maguk fedezzék fel a tudást”. Olyan kezdeményezések láttak napvilágot, amelyek játékos és kreatív módon hozzák közelebb a kultúrát, a történelmet, valamint a természetet a kisiskolásokhoz. Nézzük, hogyan teszik ezt meg!
„Kicsi a bors, de erős” – tartja a híres mondás, amely mostanra igaz a gyermekek idegenforgalomban betöltött szerepére is. Ahogyan a családon belüli szerepek is folyamatosan formálódnak, úgy a gyermekeknek is egyre nagyobb beleszólásuk van a családi nyaralások alakulásába. Kizárólag azok a turisztikai szolgáltatók rúghatnak labdába, akik képesek a kisgyermekek fejével is gondolkodni, amikor kialakítják szolgáltatásaikat. [1]
Forrás: https://www.telegraph.co.uk/travel/family-holidays/tips-for-a-long-car-journey-with-children
Gyermekként még egészen máshogy szemléljük a világot – családi és iskolai tapasztalataink határozzák meg, hogy felnőttként milyen érdeklődési körrel rendelkezünk majd. Mindebben a turisztikai szolgáltatók is részt vehetnek, hiszen az utazás egyet jelent a látókör szélesítéssel, amely a „lifelong learning”, vagyis az élethosszing tartó tanulás célkitűzést támogatja. Ez magában foglal minden olyan tanulási tevékenységet, amely tudás, készségek és képességek fejlesztése céljából történik.[2] Vagyis a tanulás nem feltétlenül esik egybe az iskolarendszerrel – így a turizmusnak is helye van az ismeretek táplálásában. Ez a felfogás kicsit sem újkeletű – a turizmus oktatási eszközként való kezelése már a 17. századi Európában is jelen volt. Ekkoriban az ifú angol arisztokraták felnőtté válásának szinte kötelező része volt a nagy európai körutazás, az ún. Grand Tour, amely akár négy évig is eltarthatott. A fiatalok azzal a céllal utazták be a kontinenst, hogy más népek kultúrájának, nyelvének, építészetének megismerése által szélesítsék a látókörüket. Manapság az olyan csere-diák programok viszik tovább ezt a hagyományt, mint az Erasmus, amely a külföldön folytatott egyetemi és főiskolai tanulmányokat jelenti. [3]
Téves lenne azt gondolni, hogy a turizmus kizárólag a felsőoktatásban szolgálhat oktatási céllal. Ezt bizonyítják azok a nemzetközi turisztikai attrakciók, amelyek kifejezetten a kisebb gyermekeket ösztönzik kultúrafogyasztásra. Az egyik nagy kedvenc a kanadai Children’s Museum. Utána jártunk, mit kell róla tudni!
Children’s Museum
Egy kanadai múzeum világkörüli sétára hívja a 16 év alatti gyermekeket, hogy feltárják a különböző országok kultúráit. A múzeumba látogató gyerekek maguk fedezhetik fel az országokat átható életérzést – beléphetnek egy beduin sátorba, a saját szemükkel láthatják Thaiföld háromkerekű autóit, sőt a középkori japánok bőrébe bújhatnak a népviselet által. A látványosság révén a kisiskolások saját maguk is részesévé válhatnak a kultúrának, azáltal, hogy különböző szerepekben és helyeken próbálhatják ki magukat. Az egyik percben még hieroglifákat fejtegetnek, a másikban pedig már egy indiai esküvőn találják magukat. A kanadai látványosság ily módon segíti a művészetek, a kultúra és a történelem könnyebb megértését. [4]
Forrás: https://www.cbc.ca/news/canada/ottawa/revamped-children-s-museum-public-help-1.4856314
Edukációs turizmus itthon
Tavaly nyár óta Magyarországon is létezik egy olyan turisztikai kezdeményezés, amely edukációs céllal szólítja meg a gyermekeket. A Magyar Turisztikai Ügynökség Hol vagy, Kajla? nevű kampánya játékos módon hívja kalandokra a kisiskolásokat, Kajla, a vizslakölyök segítségével. A kiskutya és családja bejárja egész Magyarországot – ám a kíváncsi eb valahogy mindig elkószál. A gyermekek küldetése, hogy segítsenek őt megtalálni. A „felderítő expedíció” során fel kell keresniük Magyarország történelmi, természeti és kulturális látványosságait, ahol pecsétet kapnak a Kajla-útlevelükbe. A kezdeményezés varázsa, hogy a gyerekek anélkül tanulhatnak Magyarországról, hogy annak tudatában lennének – ráadásul mindezt online térben is megtehetik igazi digitális bennszülött módjára. A tudásra szomjas gyermekek videókon és képeken keresztül is megtekinthetik hazánk látványosságait Kajla előadásában, aki helyi érdekességekkel hívja fel a lurkók figyelmét. Az utazni vágyó családoknak érdemes figyelemmel kísérniük az akciót – már csak azért is, mert a MÁV és a GYSEV ingyenes utazást biztosít a Kajla útlevéllel rendelkező gyerekek számára. Sőt, a MAHART és a BAHART egyes járatain is díjmentes számukra az utazás. [5]
Videó: https://www.youtube.com/watch?v=EA4JAzdkIa8
Hazánk turisztikai szolgáltatói is aktívan tesznek azért, hogy az idei nyár a családoké legyen. A gyulai Almásy-kastély kávézójában például 15 százalék kedvezmény jár a családoknak a pecsétgyűjtő kiskönyv felmutatása esetén. A „Kajla körökbe” újonnan bekerült Sóstó Látogatóközpont még új gyermekbarát szolgáltatásokkal is készül a jövőre: a tanösvény túravonalai digitálisan is bejárhatók lesznek, ezzel segítve a tanulást. Sőt szülinapi zsúroknak is lehetőséget ad majd a hely. A harkányi gyógy-és strandfürdő szintén akciókkal várja a gyermekeket: 10 százalékot vonnak le a belépő árából. A Kajla útlevéllel rendelkező kisiskolások „a busók földjén”, Mohácson is 20 százalékos kedvezménnyel hajókázhatnak. A Lillafüredi Libegőpark pedig 10 százalék engedménnyel várja a Kajlát kereső gyerkőcöket. A budapestieknek sem kell messze menniük a kedvezményekért: a Board Game Café Budapest például játékdíj felszámítása nélkül várja a gyermekeket egy jó társasjátékozásra. [6]
Forrás: https://kajla.hu/
A gyermekes családoknak most érdemes beleásniuk magukat a témába, különösen jó akciókra bukkanhatnak a Hol vagy Kajla weboldalán.
[1] Heike A. Schänzel Ian Yeoman , (2015),"Trends in family tourism", Journal of Tourism
[2] Az Európai Tanács (2002/C 163/01)
[3] Lengyel Márton: A turizmus általános elmélete
[4] https://www.historymuseum.ca/visit/childrens-museum/
[5] https://kajla.hu/
[6] https://kajla.hu/partner-kedvezmenyek