A koronavírus-járvány nagymértékben befolyásolta a turisztikai szezont, azonban a hazai úti célokat népszerűsítő kampányoknak köszönhetően a belföldi turizmus meghatározó maradt. A kisiskolások körében népszerű turisztikai programmá nőtte ki magát a „Hol vagy, Kajla?” kampány, az Országos Kéktúra útvonalakat teljesítők száma pedig soha nem látott mértékben nőtt!
Forrás: https://www.pexels.com/hu-hu/
„Hol vagy, Kajla?” – turisztikai kampány
A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) kezdeményezésére, 2019 nyarán indult el a nagyszabású országos kampány, amelynek elsődleges célja, hogy az alsó tagozatos iskolások jobban megismerjék hazánk természeti kincseit. Az utazásra ösztönző edukatív kampány segítségével a gyerekek virtuálisan és személyesen is felfedezhetik Magyarország csodáit, ugyanis 22 tanösvény és számtalan kihagyhatatlan nevezetesség várja az érdeklődő kisiskolásokat. A program az úgynevezett Kajla útlevélre épül, ebbe a pecsétgyűjtő füzetbe gyűjthetik a gyerekek a bélyegzőket több száz hazai látnivaló és nevezetesség helyszínén.[1]
Az MTÜ megbízásából, a Kantar Hungary Kft által végzett kutatás eredményeiből kiderül, hogy a „Hol vagy, Kajla?” kampány ismert és kedvelt turisztikai programmá nőtte ki magát. A felmérés során 1000 fős mintán vizsgálták a program ismertségét, illetve egy 300 fős kiegészítő minta segítségével a 7-12 év közötti gyermekek szülei és nagyszülei körében végeztek felmérést. A megkérdezettek közel 50%-a hallott a programról a kampány csúcsidőszaka alatt, illetve egyes demográfiai csoportok esetében megfigyelhető, hogy ez a százalék magasabb, vagyis a kampány láthatóbb volt számukra. Ilyen csoportok például az egyetemisták (68%), a GYES-en és GYED-en lévők (61%), a női válaszadók (55%), valamint a budapesti lakosok (54%). A 7-12 éves gyermekkel rendelkező családok esetében 10-ből 6-an ismerik a turisztikai kampányt, ezzel az eredménnyel pedig a második legismertebb a hasonló jellegű programok között.
A magas láthatóság hozzájárul az elsődleges célhoz: a kisiskolás gyerekek megismerjék hazánk természeti kincseit és minél több belföldi utazáson vegyenek részt. A koronavírus-járvány nagymértékben befolyásolta a turisztikai szezont, azonban a hazai úti célokat népszerűsítő kampányoknak köszönhetően a belföldi turizmus meghatározó maradt.[2]
Forrás: https://kajla.hu/
Egy kaland, másfélmillió lépésben – találkozzunk az Országos Kéktúrán!
Az Országos Kéktúra Magyarország északi tájain, Írott-kőtől Hollóházáig folyamatosan végighaladó, jelzéssel ellátott turistaútja, amelynek hossza több, mint 1100 km. A Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúrával és az Alföldi Kéktúrával része az Országos Kékkörnek. Az útvonalat végig járva megismerhetjük hazánk föld- és vízrajzát, állatvilágát, illetve természeti szépségeit.
2020-ban a National Geographic a leginkább ajánlott utazási célpontok közé sorolta a Magyarországon átívelő túraútvonalat. Az Országos Kéktúra olyan látványosságok között szerepel, mint a Kalahári Sivatag vagy a Grand Canyon. A teljes útvonal részletes, szakaszonkénti ismertetője magyar, angol, német és szlovák nyelven is elérhető a Magyar Természetjáró Szövetség online útikönyvében, a Természetjáró.hu weboldalon, illetve a hozzátartozó ingyenes Természetjáró applikációban, amely offline módban is alkalmas terepi navigációra. A túrázók hivatalos pecsétfüzetbe gyűjthetik a bélyegzőket, amelyek az egyes szakaszok teljesítését igazolják.[3]
2020-ban az Országos Kéktúrán több, mint 20 ezer új természetjáró indult el, amely 168 %-os emelkedés az előző év hasonló időszakának adataihoz képest. Az országban már 150 ezer felett van azoknak a száma, akik a hivatalos kéktúra igazolófüzetet használva járják a kék sávval jelzett útvonalakat. A Magyar Természetjáró Szövetség tapasztalata szerint a járvány miatti bezártság-érzet a hazai lakosság kirándulási vágyát sokszorosára növelte, olyanok is útnak indultak, akik korábban szinte soha nem túráztak.[4]
[1] https://turizmus.com/szabalyozas-orszagmarketing/kajla-kutyaval-fedezhetik-fel-magyarorszagot-az-iskolasok-1164471
[2] https://mtu.gov.hu/cikkek/ismert-es-kedvelt-turisztikai-programma-n-tte-ki-magat-a-hol-vagy-kajla-kampany-2026
[3] https://kektura.hu/cimlap.html
[4] https://mtu.gov.hu/cikkek/soha-nem-latott-mertekben-n-tt-a-kekturazo-kedv-2020-ban-2153