A koronavírus megmutatta, hogy érdemesebb nagyobb hangsúlyt fektetni a környezetünk védelmére, hiszen jól látható, hogy milyen visszafordíthatatlan következményei lehetnek az emberi magatartásnak a bolygóra nézve. Ennek eredményeképp egyre többen mondanak le a repülős utazásokról és keresnek más alternatívákat. Gondolták volna, hogy ehhez egy 17 éves svéd aktivista lánynak is köze lehet?
Forrás: https://www.inmvt.com/en/insight/are-trains-making-a-comeback
Greta Thunberg neve mára egybeforrt a klímaváltozás elleni küzdelemmel. A svéd származású diáklány a kormányok figyelmét szeretné felhívni híressé vált sztrájksorozatával, ami azóta globális tiltakozóhullámmá nőtte ki magát. Greta azóta Washingtont is megjárta, ahova a klímaváltozás megállítását hangsúlyozva, egy nulla szén-dioxid-kibocsátású vitorlással érkezett. A hajó két hét alatt szelte át az óceánt, így csökkentve az utazás környezeti terhelését. [1]
Tettei olyan szinten inspirálták az embereket, hogy egy utazási trendet is elindított, amit a svédek „flygskam”, azaz a „repülés szégyene” mozgalomnak hívnak. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a környezetvédelmi szempontok élveznek prioritást az utazási szolgáltatások kiválasztásánál, amellyel háttérbe szorítják a repülőgépet, mint alternatívát. A trend hatására a felmérések szerint 5 svéd emberből 1 már a vonatot részesíti előnyben a repülés helyett, így nem meglepő, hogy a svéd vasúti közlekedés rekordszámokat produkál évek óta. Ennek eredményeképp a kormány bejelentette, hogy 2022-től kezdődően éjszakai vonatokat is fog üzemeltetni a fontosabb európai nagyvárosokban.[2]
Forrás: https://gifer.com/en/fyCn
Egy világjárvány környezeti hatásai
Úgy tűnik, a nagyvilág történései is Greta mondanivalóját támasztják alá, ugyanis a koronavírus megjelenésével és a karantén intézkedések bevezetésével a környezet minősége meglepő javulásnak indult. A légszennyezés világszerte csökkent a nagyvárosok fölött és a zaj- és fényszennyezés is visszaesést mutat. Bár az üvegházhatású gázok esetében a hosszú távú kibocsátás a döntő tényező, a vírus hatására ezek is csökkenni kezdtek. Az indiai Pandzsábban annyira kitisztult a levegő, hogy Jalahandar városából látható lett a 140 kilométerre lévő Himalája egyik vonulata. A nitgorén-dioxid-koncentráció, amit legfőképp a szénerőművek és belső égésű motorok bocsátanak ki, Európa szerte csökkent március és április között, ahogy sorra érvénybe léptek a vírus miatti korlátozások. Holland kutatók Rómát és Párizst emelték ki, ahol 49, illetve 54 százalékkal csökkent a kibocsátás az előző évhez képest. Budapest esetében pedig a Széna-tér környékén volt a leglátványosabb a levegőváltozás.[3]
Hol jön a képbe az utazás? A turizmus a klímaváltozás egyik legfontosabb okozója, hiszen az összes üvegházhatású gáz nyolc százalékáért felel. Az utazásról természetesen nem kell lemondani ahhoz, hogy jelentősen csökkenteni tudjuk a károsanyag-kibocsátásunkat, de nem mindegy milyen gyakran utazunk, hova és legfőképp, mivel.
Alternatív utazási módok és előnyeik
Önmagában hatalmas kihívás kiszámolni egy globális átlagot, mivel az autó, busz, vonat vagy repülő fogyasztásában és kihasználtságában óriási különbségek vannak. Persze van néhány szempont, ami alapján érdemes mérlegelni. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2014-es tanulmányából kiderül, hogy a repülő magasan a legszennyezőbb, míg a vonat a leginkább környezetbarát opció. A tanulmányban az átlagos európai kihasználtsággal számoltak, ami a buszokra nézve nem túl pozitív, azaz kevesebb ember utazik busszal, mint vonattal hosszú távon. Pedig egy teli buszos nyaralás egy főre jutó kibocsátása majdnem olyan kedvező lenne, mint a vonatozásnál. Ha még jobban bele szeretnénk merülni a témába, a vonatok között is lehet különbséget tenni, mivel a dízelvonatok károsabbak a villanyvonalon közlekedőkkel szemben, így erre is érdemes lehet figyelmet fordítani. [4]
Forrás: https://giphy.com/gifs/basketsfx-baskets-3o9bT58ddcH7LvnKs0
Környezettudatos utazás hazánkban
Bár az idei nyáron a fókusz a belföldi turizmusra terelődik, a rövidebb utazásokra is lehet környezetkímélőbb járműopciókat választani. Hazánkban is a vonat a legkörnyezetkímélőbb lehetőség, a választást pedig a nyári időszak alatti megnövelt számú járatok is segítik. Ilyenek az északi-partra évek óta járó Katica, Tekergő és Kék Hullám vonatok. Ezeken a vonalakon idén nyáron a biztonságos utazást előtérbe helyezve, csak előre megváltott helyjeggyel lehet utazni, így a tömeg veszélye is elkerülhető. Természetesen a déli-part sem marad ki - ide a Balaton és Tópart expressz vonatok viszik a fürdeni vágyókat.
Forrás: https://weheartit.com/entry/240698108
Az Arany- és Ezüstpartra kizárólag hétvégente az extragyors Jégmadár vonatok járnak és bár a fesztiválokra augusztus végéig várni kell, a MÁV a fiatalokra is gondolt, így hajnalban induló Bagolyvonatok segítik a városba való visszajutást egy átbulizott éjszaka után.[5] A magyar tenger több oldala között menetrendszeri hajójáratok is működnek, így nincs szükség autóba ülni a két part közötti távolság leküzdéséhez.
A budapesti kirándulásoknál is otthon maradhat a kocsi, hiszen a helyi közlekedési eszközökön túl egyre több helyen bérelhetőek a MOL Bubi kerékpárok, amikre a veszélyhelyzet alatt 100 forintos bérlet is váltható. Mellettük megjelentek a népszerű Lime elektromos rollerek, amiknek az az előnye a Bubikkal szemben, hogy szinte bárhol otthagyhatóak. Egy applikáció segítségével megkereshető a legközelebbi bérelhető darab, így gyorsan, biztonságosan és környezetet kímélve lehet eljutni A-ból B-be. A lehetőségek tárháza végtelen.
[1] https://www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/greta-thunberg-klimavaltozas-usa.691704.html
[2] https://turizmus.com/utazas-kozlekedes/kornyezettudatosan-utaznak-a-svedek-1163746
[3] https://mta.hu/tudomany_hirei/karanten-jarvany-kornyezeti-hatasok-110606
[4] https://g7.hu/elet/20190803/mit-merlegeljunk-egy-utazasnal-ha-tenni-akarunk-a-klimavaltozas-ellen
[5] https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/balatoni-nyar-2020