Travelikum

Le a hegyről, két keréken – A hegyikerékpárosok világa

2021. október 29. - Travelikum

A kerékpározás a természetben igazi kalandokat rejt, a legbátrabbak pedig a hegyikerékpározás izgalmait is kipróbálhatják.  Mára maguk a hegyikerékpárok is számos alfajra specializálódtak, legyen szó akár a cross-countryról, ahol a táv és kitartás a lényeg, az extrémebb downhillről, ahol a hegyről való lejtőzés áll középpontban, vagy a dirt jump válfajról, ami az ugratásról és a trükkökről szól. Bár a hegyikerékpározás nem a kezdők terepe, érdemes egyszer kipróbálni, ugyanis bármelyik kategóriáról legyen szó, számos izgalmas helyszín található az ország különböző pontjain.

1_55.jpg

Forrás: https://www.pexels.com/hu-hu/foto/homok-sport-bicikli-kerekparos-90454/

Speciális eszközünk, a monti

Göröngyös, egyenetlen felületeken kényelmetlen és nehéz „hagyományos”, vagyis az aszfaltútra készült bringával tekerni – erre az igényre jött létre a vastagabb gumival, erősebb vázzal és szélesebb kormánnyal rendelkező hegyikerékpár, avagy utcai nevén, a monti. A mai hegyikerékpárok legnagyobb része „merevfarú”, vagyis csak az első kerék rendelkezik rugós felfüggesztéssel, sok esetben viszont a hátsó kerék is felfüggesztett, így a legdurvább terepen is végig kapcsolatban marad a gumi a pályával. Mindenképpen fontos, hogy egy erdei-hegyi túrának megfelelő bringával vágjunk neki, ugyanis az élmény egy nem megfelelő bringával közel sem lesz kellemes, viszont annál veszélyesebb.

A ruhák kiválasztása szintén elsődleges szempont, nem árt rétegesen felöltözni, ugyanakkor kerüljük el a túlöltözködést is – megizzadva egy kis szellő vagy hidegebb időszakban a menetszél is elég a meghűléshez. Bringázás közben sok hőt termel a testünk, így nem árt, ha minimálisan alulöltözünk az átlagos viseletünkhöz képest, valamint életmentő tud lenni egy vékony vihar- vagy esőkabát a változékony időjárás miatt.

Hegyi terepen

Fontos szempont a terep kiválasztásánál, hogy betartsuk a helyi szabályozásokat. Számos természetvédelmi területen tilos, vagy csak feltételek mellett szabad kerékpározni – a legjobb, ha kifejezetten kerékpározásra készült útvonalat választunk, itt a gyalogosokból is jóval kevesebb lesz. Szerencsénkre Magyarországon számos izgalmas útvonalat találunk, amelyeket meghódíthatunk kerékpárunkkal.

A Pilisi Parkerdő területén található a Pilis Bike útvonal, ezzel együtt a Pilis dombjain közel 600 kilométernyi jelzett túraútvonal található. A Bükkben is számos útvonal készült a biciklisták számára, az egyik legszebb köztük a Felsőtárkány és Szarvaskő között futó – itt összesen kb. 350 kilométernyi útvonal áll a montisok rendelkezésére. Zemplénben szórakozással egybekötött kihívást jelent a Boldogkő és Regéc vára közti vonal, a túrát pedig Tokajban, egy finom pohár borral zárhatják az utazók. A „Medvés Kör” kedvelt útvonal a Karancs-Medves vidéken – ide már nem árt egy kis erőnlét, ugyanis a pálya szintkülönbsége 1413 méter. A Bakonyban szintén számos kerékpáros útvonal található: Eplényben, a Kab-hegy körzetében és a Várpalota mellett garantáltan mindenki megtalálja a neki tetsző pályát.

A downhill kerékpárosok speciális igényeit a bikeparkok, a kifejezetten biciklistáknak létrehozott parkok szolgálják ki a legjobban, mivel itt leggyakrabban felvonó is rendelkezésükre áll a bringásoknak. Az Eplényi downhill pálya az országos bajnokság helyszíne, ez kidolgozottságát és minőségét is jelzi. Sopronban a Lövér kempingtől indul egy 11 kilométeres szakasz, amelyet 2013-ban adtak át.
Budapesten a Normafáról, János-hegyről induló vonalak sokasága szolgálja ki a downhill szerelmeseit, a Hármashatár-hegynél található Bro’Hill Freeride Park pedig az ugratni és trükközni vágyókat fogja leginkább vonzani.

Számos weboldal és applikáció segít nyomon követni és felfedezni biciklis útvonalakat, akár a közvetlen közelünkben is, például a merretekerjek.hu, a Naviki vagy a Trailforks.[1]

Tippek és trükkök

Soha ne szégyelljük felrakni a védőket! A bukósisak az alapja mindennek, az extrém műfajok között népszerű az állvédős „full face” sisak, de a térd- és sípcsontvédő, kézvédő és gerincvédő is mindennapi látvány. A plusz biztonság a magabiztosságunkon is segít, ami rettentően fontos a hegyikerékpározásban, főleg az extrémebb kategóriákban – szinte bárhol le lehet ereszkedni biztonságosan, ha nyugodtak maradunk és nem veszítjük el a lélekjelenlétünket, azonban garantálható a bukás, ha pánikba esve satufékezünk egy hegyről lefelé jövet.

Legyünk tisztában saját képességeinkkel és határainkkal! Ha valamit túl durvának és félelmetesnek érzünk, bátran szálljunk le a bringáról és sétáljunk át az akadályon, vagy forduljunk vissza. Teljesen felesleges emiatt szégyenkezni – mindenki volt kezdő, és ezerszer rosszabb látvány, ha valaki összetöri magát, mint az, hogy a „csirkeutat” választotta. A cél, hogy jól érezzük magunkat.

Nagyon fontos, hogy jól ismerjük a bringánkat. A súlypont áthelyezése, az optimális fékezés és a bringa viselkedése mind olyan tudás, amelyeknek teljes birtokában kell lenni ahhoz, hogy magabiztosan vegyük az akadályokat. Karbantartással megelőzhetjük a legrosszabbkor történő defektet és láncelszakadást, illetve abban is segít, hogy jobban megértsük a bicikli működését.[2]

A hegyikerékpározás izgalmas, kihívást jelentő sport, megerősíti kapcsolatunkat a természettel, és nem utolsósorban kiváló kollektívateremtő – már csak ezért megéri belevágni!

2_41.jpg

Forrás: https://www.pexels.com/hu-hu/foto/fa-ut-tajkep-termeszet-8926944/

 

 

 

 

 

[1] https://csodasmagyarorszag.hu/cikkek/ezek-a-legjobb-hegyi-bringapalyak-magyarorszagon-Ezek a legjobb hegyi bringapályák Magyarországon (csodasmagyarorszag.hu)

[2] https://www.welovecycling.com/hu/trekking-mtb/5-tipp-kezdo-mtb-seknek/

A bejegyzés trackback címe:

https://travelikum.blog.hu/api/trackback/id/tr6316739382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

P806 2021.10.30. 06:33:46

A terepmotorosok mellett ti vagytok a legnagyobb természetkárosítók.

Jobb lenne, ha csak zárt, erre a kialakított pályán művelnétek a dolgot.

weirdo 2021.10.31. 07:03:45

Esetleg a nímand hozzászólók is ilyenek lehetnek, nyugdíjas taxis esetleg?

rednek 2021.10.31. 23:14:11

Érdekes sport a hegyikerékpár és megértem a lelkesedést, de azért a posztban sokkal nagyobb hangsúllyal kellett volna foglalkozni azzal, hogy csak olyan útvonalon gyakorolják ahol nem veszélyeztetik a gyalogos túrázókat és nem teszik tönkre a környezetet.
Ebből a szempontból én egyáltalán nem ajánlanám pl. a János-hegy, Normafa környékét. Szombat-vasárnap életveszélyes gyalogosan túrázni, mert majdnem minden hegyikerékpáros itt akar sebességi rekordot dönteni. Azért fel kéne fogni már, -bármennyire is csábító a sebesség-, hogy egy 3 éves nem tud elugrani az ezerrel repesztő dróthuszár elől, még ha esetleg hallja is hogy jön valami. Márpedig hétvégén rengetegen járnak itt gyerekekkel.
És nem! Nem kell arra hivatkozni, hogy a gyalogosnak is figyelni kell, mert a túraútvonalat a gyalogos túrázóknak jelölték ki. Ugyanúgy ahogy a városban sem lehet a járdán közlekedni (csak a kerékpárt tolva), ezek az útvonalak is a gyalogos közlekedésre jelölték ki, ezért nem lehet számon kérni valakitől ha nincs felkészülve arra, hogy egy kerékpár a nyakába zuhan.
Meg egyébként is sok olyan sport van, ahol az igazi tudást, a sportág magas szintű művelését nem az jelenti, hogy valaki kontroll nélkül száguldozik, mint a hordó amit legurítanak a hegyről, hanem a környezetnek, a pálya sajátosságainak megfelelően választja meg és kontrollálni tudja a sebességét, nem veszélyeztet másokat. Ez a sport is ezek közé tartozik.
Szóval sok sikert, és remélem nem olvasok olyan hírt, hogy a János-hegy oldalában vagy bárhol elgázolt gyereket nem tudták ujjá éleszteni.

gigabursch 2021.11.02. 05:20:27

Már csak viselkedni kell megtanulni.
süti beállítások módosítása